Praleisti meniu

Tyrimai

    Tyrimų ataskaitos

    STRATA rengia įrodymus, padedančius viešojo sektoriaus dalyviams priimti tvarius ir efektyvius sprendimus.

    Tai – įrodymais grįsto valdymo pagrindai. Įrodymais grįstas valdymas – tai strateginiai sprendimai, paremti naujausiais duomenimis, įžvalgiomis ekspertų rekomendacijomis, kokybiškomis ir išsamiomis analizėmis.

    Strateginių įžvalgų formavimo grupė

    Šios grupės darbai susiję su valstybės strateginio lygmens dokumentais (pvz., LT2050 ir NPP), arba darbai, kuriuos atlikti STRATA yra įpareigota įvairiais teisės aktais ir šiuos darbus atlieka periodiškai. Šioje grupėje dirbantys politikos analitikai taip pat atlieka kitus projektinius darbus, kurie neturi konkretaus užsakovo, o darbai gali būti naudojami iškilus įvairiems iš anksto nebūtinai žinomais poreikiais (pvz., LiST, AIP, ŽIPS).

    Europos Sąjungos strateginės aplinkos, raidos tendencijų, teisėkūros ir politikos prioritetų prognozavimas, Lietuvai rengiantis pirmininkauti ES Tarybai 2027 m

    Šio tyrimo tikslas – suteikti Lietuvos valstybės institucijoms įžvalgas ir rekomendacijas, aktualias rengiantis būsimam pirmininkavimui Europos Sąjungos Tarybai 2027 m. pirmąjį pusmetį. Siekiant numatyti veiksnius, kurie gali turėti poveikį Lietuvos pirmininkavimo eigai ir uždaviniams, tyrime nagrinėjama ES strateginės aplinkos ir politinės situacijos raida iki 2027 m., numatoma 2024-2029 m. ES teisėkūros darbotvarkė bei Lietuvos pirmininkavimo metu planuojami aukšto lygio susitikimai. Kartu, siekiant identifikuoti gerąsias pirmininkavimo ir pasirengimo pirmininkavimui praktikas, nagrinėjamos keturios užsienio šalių atvejo studijos bei 2013 m. Lietuvos pirmininkavimo patirtys ir pamokos. Galiausiai, siekiant informuoti Lietuvos pirmininkavimo programos rengimą, įvertinami Lietuvos interesai numatomos ES darbotvarkės atžvilgiu ir jų suderinamumas su kitų pirmininkavimo trio valstybių – Airijos ir Graikijos – pozicijomis. Šių įžvalgų pagrindu tyrime pateikiamas išsamus rekomendacijų dėl pasirengimo pirmininkavimui, pirmininkavimo programos ir komunikacijos strategijos rinkinys.

    Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo politikos indėlis siekiant valstybės strateginių tikslų: vertinimas ir rekomendacijos strateginių krypčių peržiūrai

    Šio tyrimo tikslas – suteikti aktualias įžvalgas siekiant stiprinti Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo politikos indėlį įgyvendinant platesnius valstybės strateginius tikslus. Konkrečiau, tyrime siekiama įvertinti, kaip dabartinės (2022-2025 m.) Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo strateginės kryptys sąveikauja su ir prisideda prie ilgalaikių valstybės užsienio politikos tikslų ir pateikti siūlymus būsimų (2026-2030 m.) krypčių rengimui siekiant, kad naujasis dokumentas padėtų planuoti dar labiau veiksmingą ir strategišką vystomojo bendradarbiavimo politiką. Remiantis išsamia pirminių šaltinių analize ir taikant intervencijos logikos metodinę prieigą, tyrime nagrinėjama Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo politikos raida, 2022-2025 m. krypčių rengimo procesas ir turinys bei tarptautinio ir vidaus politikos konteksto pokyčiai, galintys sąlygoti tolesnę Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo politiką.

    2021-2030 metų nacionalinio pažangos plano tikslų intervencijos logikos vertinimas: 3, 4, 6 ir 10 tikslai

    2020 m. rugsėjo 9 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtino 2021–2030 m. nacionalinį pažangos planą (Planas), siekdama užtikrinti ilgalaikę pažangą socialinėje, ekonominėje, aplinkos ir saugumo srityse. Plano įgyvendinimas vykdomas per strategines, nacionalines ir regionines plėtros programas, o pažangos vertinimai atliekami du kartus per visą įgyvendinimo laikotarpį. Pirmasis tarpinis vertinimas (2021–2024 m.) skirtas įvertinti Plano 3, 4, 6 ir 10 tikslų intervencijų logiką, analizuojant planavimo, įgyvendinimo ir pasekmių etapus, siekiant nustatyti įgyvendinimo galimybes ir tobulinimo poreikį. Vertinimas atliktas pagal kriterijus, apimančius tikslų ir uždavinių bei veiklų atitiktį, intervencijų suderinamumą, kontekstinį konceptualizavimą ir rizikų analizę. Nustatyta, kad Plano tikslų ir uždavinių suderinamumas bei veiklų įgyvendinimas turi trūkumų, galinčių paveikti rezultatų pasiekimą. Taip pat identifikuoti svarbūs išoriniai veiksniai ir rizikos. Pateiktos rekomendacijos apima veiksmų suderinimo ir rizikų valdymo stiprinimą bei kitus logikos tobulinimo pasiūlymus. Tyrimo rezultatai bus naudojami atsakingų ministerijų sprendimams gerinti Plano įgyvendinimą, o rekomendacijos gali būti papildytos po pilno tarpinio vertinimo.

    2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano įgyvendinimo tarpinis vertinimas

    2020 m. rugsėjo 9 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtino 2021-2030 m. nacionalinį pažangos planą, kurio tikslas – nustatyti pagrindinius valstybėje siekiamus pokyčius artimiausiam dešimtmečiui socialinėje, ekonominėje, aplinkos ir saugumo srityse bei sutelkti finansavimo šaltinius šiems pokyčiams įgyvendinti. Plano struktūroje pateikti ilgalaikiai strateginiai tikslai, pažangos uždaviniai ir rodikliai, kuriais matuojama Plano įgyvendinimo pažanga, su siektinomis reikšmėmis 2025 ir 2030 m. Plane ir kituose Lietuvos Strateginio valdymo sistemos dokumentuose numatyta, kad Plano įgyvendinimo laikotarpiu du kartus atliekami tarpiniai giluminiai ir kompleksiniai Plano įgyvendinimo pažangos vertinimai. Šioje ataskaitoje pateikiami pirmojo tarpinio Plano įgyvendinimo pažangos vertinimo rezultatai.

    Vertinimo metu nustatyta, kad nors Plano finansinė pažanga – ribota, jo įgyvendinimas buvo rezultatyvus, bet fragmentuotas. Reikšmingiausia pažanga tikslo mastu pasiekta švietimo srityje (3 tikslas), tuo tarpu regioninės plėtros (7 tikslas) ir ekonomikos ir inovacijų (1 tikslas) srityse rezultatai buvo mažiau pozityvūs. Pastebėtina, kad tam tikrais atvejais tikslo ir jį sudarančių uždavinių rezultatyvumas yra nevienodas. Konkrečiau, tikslo rezultatyvumas gali būti vertinamas kaip aukštas, tuo tarpu uždavinių, suplanuotų atitinkamo tikslo apimtyje, rezultatyvumas – žemas (arba atvirkščiai). Kartu su finansinės ir Plano įgyvendinimo pažangos neatitikimais tai  indikuoja apie tikslo ir uždavinių rodiklių bei numatytų veiklų susietumo trūkumus, kai uždavinio rezultatai arba poveikis nebūtinai daro tiesioginę įtaką tikslo rezultatui / poveikiui. Tuo tarpu įvertinus išorinio konteksto pokyčius nuo Plano įgyvendinimo pradžios nustatyta, kad nors Planą veikė reikšmingas skaičius (12) išorinių veiksnių, Plano bei jo apimtyje numatytų tikslų ir uždavinių tinkamumas išliko arba sustiprėjo.

    Lietuvos žmogiškojo kapitalo būklė. Statistinė ataskaita

    Žmogiškojo kapitalo būklės ataskaita skirta pateikti informaciją, kuri tarpinstitucinei Vyriausybės komisijai ir kitoms suinteresuotoms šalims sudarytų sąlygas priimti pagrįstus sprendimus žmogiškojo kapitalo formavimo ir panaudojimo klausimais. Ataskaitoje pateikiami numatomi užimtumo kaitos pokyčiai, žmogiškųjų išteklių paklausos ir pasiūlos prognozės, pagrindinės žmogiškojo kapitalo Lietuvoje charakteristikos, analizuojama žmogiškojo kapitalo formavimo ir panaudojimo problematika (tarp jų užsienio piliečių), vertinama žmogiškojo kapitalo situacija prioritetiniuose sektoriuose. Ataskaita parengta naudojant ir integruojant valstybinių registrų ir informacinių sistemų duomenis valstybės duomenų valdysenos informacinė sistemoje (VDV IS) bei kitus viešai skelbiamus statistinius duomenis.

    2021-2030 m. nacionalinio pažangos plano strateginių tikslų poveikio rodiklių stebėsenos ataskaita

    2021-2030 m. nacionalinio pažangos plano (toliau – NPP) strateginių tikslų poveikio rodiklių stebėsenos ataskaita parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl NPP patvirtinimo VI skyriaus ir Strateginio valdymo metodikos 211.4. punkto nuostatomis. NPP strateginių tikslų poveikio rodiklių stebėsenos tikslas – kasmet (nuo trečiųjų NPP įgyvendinimo metų) atlikti NPP strateginių tikslų ir susijusių poveikio rodiklių reikšmių kitimo analizę. Stebėsenos apimtyje įgyvendinami šie uždaviniai: 1) analizuojamos NPP tikslų ir susijusių poveikio rodiklių reikšmių kitimo tendencijos; 2) nustatomos galimos faktines NPP poveikio rodiklių reikšmes lemiančios priežastys ir vertinama tikimybė pasiekti NPP nustatytas siektinas rodiklių reikšmes. Tyrimas parodo progresą siekiant valstybės mastu nustatytų tikslų, poveikio visose viešojo valdymo srityse. Vadovaujantis tyrimo rezultatais gali būti priimami sprendimai dėl įvairių lygių (programavimo, strateginio) dokumentų, tikslų, siektinų rodiklių reikšmių, naujų priemonių poreikio.

    2021–2030 m. nacionalinio pažangos plano tikslų intervencijų logikos vertinimas: 1, 2, 5, 7, 8 ir 9 tikslai

    2020 m. rugsėjo 9 d. Vyriausybė patvirtino 2021–2030 m. nacionalinį pažangos planą (toliau – Planas), kuriuo siekiama nustatyti pagrindinius ateinantį dešimtmetį valstybėje siekiamus pokyčius, užtikrinančius pažangą socialinėje, ekonominėje, aplinkos bei saugumo srityse, ir sutelkti finansavimo šaltinius šiems pokyčiams įgyvendinti. Plane numatomi ilgalaikiai strateginiai tikslai, pažangos uždaviniai ir pažangai matuoti skirti rodikliai su siektinomis reikšmėmis 2030 metams ir tarpinės rodiklių reikšmės 2025 metams. Plane ir kituose Lietuvos Strateginio valdymo sistemos dokumentuose numatyta, kad Plano įgyvendinimo laikotarpiu du kartus atliekami tarpiniai giluminiai ir kompleksiniai Plano įgyvendinimo pažangos vertinimai. Pirmasis tarpinis Plano įgyvendinimo pažangos vertinimas numatytas atlikti 2024 m. Šis vertinimas yra Plano pirmojo tarpinio vertimo dalis. Atsižvelgiant į Plano apimtį ir kompleksiškumą, šioje ataskaitoje pateikiamas 6 iš 10 Plano tikslų intervencijų logikos vertinimas, siekiant įvertinti teorinę 1, 2, 5, 7, 8, ir 9 Plano tikslų įgyvendinimo tikimybę bei identifikuoti šių tikslų intervencijų logikos tobulinimo poreikį.

    Lietuvos ilgalaikio socialinio tyrimo techninio įgyvendinimo modelio vertinimas

    Lietuvos ilgalaikis socialinis tyrimas (toliau – LIST) buvo inicijuotas siekiant užtikrinti duomenimis grįstų įvykdytų viešosios politikos intervencijų (poveikio) vertinimą ir (ar) naujų intervencijų planavimą. LIST planuojamas kaip tęstinis visuomenės tyrimas, skirtas rinkti reprezentatyvius ir kokybiškus duomenis apie Lietuvos visuomenę bei jos raidą bei įgalinti rengti ir vertinti geresnius viešojo valdymo sprendimus. Strateginis tyrimo tikslas – kurti naujus įrankius ir metodus, kurie prisidėtų prie į ateitį orientuotos viešosios politikos bei padėtų tinkamai atliepti ilgalaikę šalies raidos viziją, kurią artimiausią dvidešimtmetį apibrėš valstybės pažangos strategija „Lietuva 2050“. LIST techninio įgyvendinimo modelio vertinimas skirtas įvertinti tinkamiausią LIST techninio įgyvendinimo modelį ir pasiūlyti jo projektą. Šio vertinimo rėmuose taip pat atliekamas LIST metodikos bandomasis tyrimas skirtas išbandyti sukurtą LIST techninio įgyvendinimo modelio projektą.

    Viešosios politikos sprendimų paramos grupė

    Šios grupės atliekami darbai – dažniausiai vienkartiniai analitiniai tyrimai, turintys konkretų užsakovą ir skirti konkrečios problemos sprendimui.

    Personalizuotos medicinos vystymo Lietuvoje galimybių studija

    Siekiant įvertinti personalizuotos medicinos vystymo galimybes Lietuvoje, parengta Personalizuotos medicinos vystymo Lietuvoje galimybių studija. Joje apžvelgiamos personalizuotos medicinos (toliau – PM) diegimo patirtys kitose užsienio šalyse, analizuojama esama Lietuvos PM ekosistemos būklė, kuri įvertinama atliekant SSGG analizę. Pateikiami trys hipotetiniai Lietuvos PM ekosistemos vystymosi scenarijai: „Transformacijos“, „Susitvarkymo namie“ ir „Ribotų išteklių“, kurie skiriasi finansavimo dydžiu ir šaltiniais, išteklių panaudojimo efektyvumu ir PM paslaugų prieinamumu Lietuvos gyventojams. Taip pat teikiamos rekomendacijos dėl Lietuvos PM ekosistemos transformacijos.

    Licencijuojamos visuomenės sveikatos priežiūros veiklos vertinimas

    Tyrimo metu atliktas privalomojo sveikatos mokymo modelio vertinimas. Modelį sudaro trys įstatyme numatytos licencijuojamos visuomenės sveikatos priežiūros veiklos: privalomasis pirmosios pagalbos mokymas; privalomasis higienos įgūdžių mokymas; privalomasis mokymas apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai. Tyrimo metu siekta išsiaiškinti, kaip šis modelis veikia, įvertinti jo tinkamumą.

    Pirminio privalomojo sveikatos mokymo modelio vertinimo rezultatų pagrindu identifikuoti trūkumai, susiję su modelio intervencijos logikos elementais, modelio įgyvendinimo ir kontrolės funkcijų elementais, kokybės užtikrinimu. Tyrimo ataskaitoje privalomojo sveikatos mokymo modelio tinkamumo vertinimas atliktas vieno iš trijų mokymų tipų – pirmosios pagalbos mokymo – pavyzdžiu. Atsižvelgiant į vertinimo rezultatus suformuluoti bendrieji privalomojo sveikatos mokymo modelio tobulinimo principai.

    Sveikatos priežiūros specialistų poreikio prognozavimo modelio adaptavimas asmens sveikatos priežiūros įstaigų tinklo pertvarkos kontekste

    STRATA 2019 metais sukurtas sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų poreikio prognozavimo modelis tapo pagrindiniu įrankiu, padedančiu prognozuoti sveikatos priežiūros specialistų poreikį Lietuvoje bei gerinti sveikatos mokslų studijų krypčių grupei ir rezidentūros studijoms skiriamų valstybės finansuojamų vietų skaičiaus planavimą. Šioje ataskaitoje pateikiami atnaujinto ir praplėsto asmens sveikatos priežiūros specialistų poreikio prognozavimo iki 2032 m. modelio rezultatai, esama ir COVID-19 pandemijos laikotarpio specialistų poreikio analizė, rekomendacija dėl valstybės finansuojamų rezidentūros studijų vietų paskirstymo. Parengtos 2 ataskaitos.

    Naujų ES teisės aktų projektų poveikio vertinimas: kokybinė analizė

    STRATA atliko tyrimą, kurio metu siekta išsiaiškinti, ar tinkamai funkcionuoja dabartinė ES iniciatyvų poveikio vertinimo sistema, identifikuoti šios sistemos trūkumus ir pasiūlyti sprendimus jai tobulinti. Galiojančio teisinio reguliavimo trūkumai, nepakankamai aiški institucinė atsakomybė ir poveikio vertinimų kokybės priežiūros trūkumas lemia, kad poveikio vertinimai retai atliekami arba jų kokybė nėra tinkama. Norint išspręsti problemą, siūloma paskirti už poveikio vertinimų kokybės priežiūrą atsakingą instituciją, patvirtinti kokybės vertinimo kriterijus ir procedūras.

    Europos piliečių gerovė strateginės atviros autonomijos sąlygomis naujame geopolitiniame kontekste: Lietuvos požiūris

    Europos piliečių gerovė strateginės atviros autonomijos sąlygomis naujame geopolitiniame kontekste: Lietuvos požiūris

    Tyrimo tikslas – suformuoti įrodymais paremtą Lietuvos požiūrį į aktualų piliečių gerovės užtikrinimui politikos atsaką ES atviros strateginės autonomijos sąlygomis naujame geopolitiniame kontekste. Šio tyrimo rezultatas – suformuluotos rekomendacijos ir strateginiai siūlymai, kurie skirti veiksmams, padėsiantiems veiksmingai realizuoti Lietuvos požiūrį ES lygmenyje rengiamą ASA koncepciją, atitinkančią Lietuvos piliečių gerovės interesų poziciją siūlomų politikos atsako alternatyvų atžvilgiu. Šio tyrimo rezultatai taip pat padeda pagrindą ir suformuoja ASA srities tyrimų kryptis ateičiai.

    Viešųjų paslaugų perdavimo nevyriausybiniam sektoriui galimybių vertinimas

    Nevyriausybinių organizacijų (NVO) įtraukimas į paslaugų teikimą yra vienas iš būdų paslaugų prieinamumui didinti. Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plane yra patvirtinta priemonė „Priimti Vyriausybės sprendimą dėl atitinkamų viešųjų paslaugų teikimo perdavimo nevyriausybiniam ir privačiam sektoriui atsižvelgiant į atliktą teisės aktų, susijusių su viešųjų paslaugų teikimo perdavimo nevyriausybiniam ir privačiam sektoriui galimybėmis, peržiūrą.“ Tyrimo tikslas – nustatyti ir įvertinti NVO įtrauktį teikti viešąsias paslaugas skatinančius ir ribojančius veiksnius bei identifikuoti sisteminiam pokyčiui būtinas sąlygas. Nustatyta, kad teisės aktuose, reglamentuojančiuose viešųjų paslaugų teikimo organizavimą Lietuvos savivaldybėse, sudarytos teisinės galimybės savivaldybėms organizuoti vietinių viešųjų paslaugų teikimą įvairiais būdais, o NVO teikiamų viešųjų paslaugų apimtys per pastaruosius keletą metų didėja.

    Užsienio reikalų ministerijos vykdomos užsienio politikos kuriamos vertės vertinimo metodikos sukūrimas ir bandomasis vertinimas

    Siekiant tobulinti Užsienio reikalų ministerijos (URM) veiklos stebėsenos bei kuriamos vertės matavimo sistemą, šiame tyrime įgyvendinti du uždaviniai. Pirma, pristatyta išsami kokybinių užsienio politikos veiklų ir jų rezultatų vertinimo metodologija. Antra, atliktas pavyzdinis URM veiklų vertinimas. Tyrime argumentuojama ir paaiškinama, kodėl ir kaip, siekiant pagrįsti URM kuriamos veiklos vertę, tikslinga remtis teorija grįstais kokybinio vertinimo metodais ir pateikti įtikinamą indėlio pasakojimą. Pilotinio vertinimo analizė apima URM vykdytas veiklas plėtojant saugumo ir ekonominio bendradarbiavimo programas su Lenkija, Italija ir Švedija.

    Viešojo saugumo tarnybos veiklos modelio vertinimas remiantis užsienio praktika

    Siekiant efektyvinti Lietuvos Respublikos Vidaus reikalų ministro valdymo srities statutinių institucijų institucinę sąrangą, sprendžiant Viešojo saugumo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos vykdomų funkcijų dubliavimo klausimą, atlikta Europos Sąjungos valstybių narių praktikų įgyvendinant analogiškas Viešojo saugumo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos vykdomų funkcijų analizė, t. y., atlikta Viešojo saugumo tarnybos funkcijų apžvalga; identifikuotos Europos Sąjungos valstybių narių institucijos, kurios vykdo funkcijas, analogiškas Viešojo saugumo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos atliekamoms pagrindinėms funkcijoms; atliktas VST ir Europos Sąjungos valstybių narių veikiančių žandarmerijų funkcijų palyginimas.

    Šioje svetainėje naudojami slapukai

    Slapukai padeda užtikrinti, kad jūs gaunate geriausią patirtį naudojantis mūsų svetaine. Norėdami sužinoti daugiau, skaitykite mūsų slapukų politiką.